VAŠE NEJČASTĚJŠÍ DOTAZY
V naší poradně najdete odpovědi na nejčastější otázky týkající se péče o váš automobil.
Pneumatiky – kulaté, černé a ještě mnohem více
Pneumatiky zajišťují přenos záběrových, brzdových a bočních sil, dobrou přilnavost k vozovce a pohodlnou jízdu. Musí být připraveny 24 hodin denně, vydržet ostré starty, drastické brzdění, dlouhé cesty při vysokých rychlostech a ještě mnohem více. Vaše pneumatiky mohou toto všechno vydržet za předpokladu, že jim věnujete trochu péče a budete je kontrolovat.
Značení plášťů
Prohlédněte si dobře bočnici jednoho z vašich plášťů. Každý plášť má svůj vlastní šťítek s označením. Zde je jeden příklad:
185/65 R14 86T | |
185 | jmenovitá šířka pneumatiky (mm) |
65 | profilové číslo (výška průřezu činí 65% šířky) |
R | symbol pro radiální pneumatiky |
14 | průměr ráfku v palcích (palcový kód) |
86 | index nosnosti. “86″ znamená, že lze pneumatiku zatížit max. 530 kg |
T | kategorie rychlosti – max. přípustná rychlost: t = 190 km/h |
Tubeless – bezdušé provedení pláště.
Tube – provedení pláště s duší.
Kategorie rychlost pláště musí být nejméně o 10 km/h vyšší než konstrukční rychlost vašeho vozidla.
Symbol | Q | R | S | T | U | H | V | W | ZR |
Rychlost (km/h) | 160 | 170 | 180 | 190 | 200 | 210 | 240 | 270 | max |
Pravidelná kontrola tlaku pneumatik
Huštění pneumatik se má kontrolovat za studena. tlak v pneumatice za jízdy narůstá, a proto nesmí být redukován na zahřáté pneumatice upouštěním. Nesprávný tlak způsobuje deformaci pláště, zvýšené opotřebení pneumatik, zvýšenou spotřebu paliva a zhoršení jízdních vlastností.Při normálním provozu vozidla by měl být tlak pneumatik kontrolován každé 4 týdny.
Hloubka desénu drážky – jak je to s bezpečností provozu?
Vaše bezpečnost zvláště za mokra, nebo bláta a sněhu, do značné míry zavisí na stavu ojetí pneumatik.Když je desén opotřebován až na hloubku1,6 mm, objeví se v drážkách desénu příčné souvislé pruhy, které zde fungují jako indikátor opotřebení. Ale doporučuje se výměna u letních pneumatik ojetých na 2 mm, nízkoprofilových pneumatik 3 mm a u zimních pneumatik se jejich vlastnosti ztrácí pří hloubce desénu 4 mm.
Vyhýbejte se obrubníkům
Hrany obrubníků a jakékoli jiné ostré předměty přejíždějte pomalu a opatrně. Tvrdé střetnutí s překážkami způsobuje poškození vnitřní struktury pláště. To může vést později k neočekávanému selhání pneumatiky.
Pneumatiky nesou náklad
Pozor přetížení má na pneumatiky stejný vliv jako podhuštění. Pneumatika reaguje předčasným opotřebením a v extrémních případech také náhlým defektem. Tento nejhorší případ nastane, když jsou pneumatiky přetížené, podhuštěné, jedou příliš rychle, a to vše navíc za velkého horka. Pláště, které použijete, musí odpovídat kategorií rychlosti a indexem nosnosti technickým parametrům, předepsaným výrobcem vozidla.
Kdy musí být pneumatika vyměněna?
Pneumatika musí být vyměněna, jestliže byla opotřebována až na úroveň zákonem předepsané minimální bezpečnostní hloubky desénové drážky, nebo když byla poškozena a je neschopná opravy, nebo dosáhla-li určitého stáří. Pneumatiky staré 6 a více let mohou být použity pouze na dojetí do nejbližšího servisu. Nedoporučuje se kompletovat pneumatiky různých výrobců, různého desénu a různé hloubky desénu na jedné nápravě, neboť by to mohlo změnit jízdní a brzdné vlastnosti vozidla.
Kdy používat zimní pneumatiky?
Když chcete jezdit bezpečně i v době kdy led a sníh pokryje silnice je třeba používat pneumatiky M&S. Doporučujeme používat pneumatiky M&S na všechna kola, ne pouze na jednu nápravu. Zimní pneumatiky musí být nahuštěny o 0,2 kPa více než letní pneumatiky.
Čištění pneumatik
Při čištění nepoužívejte žádné přísady obsahující rozpouštědla nebo oleje – poškozující pryž! Nejlépe je použít na očištění pneumatik čistou vodu, pokud je to nutné, přidat trochu mýdla nebo saponátu. Chcete více informací? Neváhejte a kontaktujte nás!